Atletiek- en Trimvereniging Atledo Dongen

Nordic Walking

Geplaatst op woensdag 26 maart 2008 om 23:01 uur

Nordic Sports met Gert Vermeulen
 
Nordic Walking is mijn grote passie, als onderdeel van gezond leven, gericht op wellnes en vitaliteit door onder andere te bewegen, verstandig eten en drinken, rusten en genieten.

In deze eerste zin staat nog wat; dit vraagt om uitleg.
Zo’n 18 jaar geleden ben ik gestart met hardlopen, eigenlijk joggen; dit kwam omdat ik met een kantoorbaan tot de conclusie was gekomen dat ik te weinig beweging had; het groepje waar ik tot dan toe mee ging badmintonspelen viel uit elkaar en hardlopen, dacht ik kun je alleen. Ik heb me toen startend van nul voorbereid om na ongeveer 10 maanden de plaatselijke halve marathon mee te kunnen lopen, dat lukte; eindtijd 1 uur en 48 min., niet slecht voor een beginner!
Naar aanleiding van dit resultaat durfde ik me aan te melden bij de loopgroep van de plaatselijke atletiekclub.
Daar vroegen ze (enkele jaren later) of ik belangstelling had om trainer te worden en de opleiding hiervoor bij de KNAU te gaan volgen; dit is een opleiding van ongeveer een half jaar met de nodige theorie ( trainingsleer zoals organisatie, didactiek, schema’s looptechniek en –analyse, verbrandingsleer, voeding) en natuurlijk de praktijk: hoe sta je voor de groep.
Na het behalen dan het diploma Trainer Loopgroepen in 1992 heb ik jaarlijks verschillende bijscholingscursussen gevolgd zoals spelvormen (Fartlek), looptechniek, motivatie, variatie inbouwen, biologische wetmatigheden, etc.
In deze periode liep ook geregeld wedstrijden: 5 km ( p.r. 20.00 min) 10 km, 7 heuvelenloop ( pr 1.06.20), en halve marathons (p.r. 1.36.40).
Ik gaf drie keer per week training: opstapgroepen, recreatieve lopers en wedstrijdlopers op diverse niveaus.
Hierbij was het voor mij steeds een uitdaging de lopers een afwisselde training te bezorgen waar ze plezier in hadden en toch hun niveau konden onderhouden of zelfs verhogen.
Daar heb ik zelf natuurlijk ook veel ervaring mee opgedaan; allerlei tips en trucs bij spierpijn en hoe dit te voorkomen, wat motiveert mensen en wat niet. Hier liggen ook mijn eerste ervaringen gezondheidsbeleving en vitaliteit al dan niet in combinatie met gewichtsbeheersing.
In 2005 werd gevraagd of ik trainer Nordic Walking wilde worden, dit om het aanbod van activiteiten van de atletiekclub uit te breiden. De cursus heb ik bij de KNAU  gevolgd en geef ik vanaf die tijd minimaal drie keer per week Nordic Walking trainingen. In 2006 heb ik de applicatie voor mensen met reuma gevolgd en om mijn techniek te verbeteren in januari 2007 ook de cursus basic-instructor NW van de NFIB in België gevolgd. Daarnaast heb ik inmiddels diverse bijscholingen gevolgd voor het NW zoals een module voor senioren, voor atleten, etc.
Ik ben ook gestart met en nieuwe variant van Nordic Sports: Skiken. Dit is een vorm van skaten, maar dan op een “ski” met twee wielen van 15 cm, een echte rem en met lange stokken ( zie ook www.nordicwalkingdongen.eu)
 
In het trainen, eigenlijk coachen, van de mensen in de loop- en wandelgroepen kom je aspecten tegen die me zijn gaan bezig houden en waar ik heel veel voldoening in vind om mensen hierbij verder te helpen.
Een aantal van deze aspecten zijn:
  1. Wat maakt dat mensen starten met sporten, zelfs zomaar gaan hardlopen.
  2. Hoe hou je mensen gemotiveerd om te volharden in het sporten
  3. Hoe gebruik ik mijn ervaring in de opbouw van de trainingen
  4. Waar ligt de balans bij eenieder in belastbaarheid en streven om veel te sporten
  5. Hoe interpreteer je de motoriek van de sporter en wat is haalbaar.
Met name de motivatie van de sporter uit punt 1 is interessant: komt hij of zij alleen voor de conditie te verbeteren, of bij een groep te horen ( dit sociale aspect is voor veel sporters erg belangrijk!), of is het vooral om af te vallen??
Dit laatste wordt weinig genoemd maar bij doorvragen blijkt dit in veel gevallen toch de belangrijkste drijfveer te zijn om te gaan sporten.
 
Landelijke campagnes moedigen aan tot meer bewegen, want het blijkt dat veel mensen op middelbare leeftijd (veel) te zwaar zijn, wat het risico inhoudt dat deze mensen ernstige ziekten oplopen en hieraan vroegtijdig overlijden. Enkele cijfers:
In Nederland zijn:     6 miljoen mensen te zwaar
                            1 miljoen mensen veel te zwaar (obesitas)
                            100.000 zo zwaar dat ze het risico lopen hieraan binnenkort overlijden
De slogan wandel een half uur per dag gedurende 5 dagen per week voor een voldoende conditie is inmiddels achterhaald wil je bovenstaande cijfers omlaag brengen.
Deze slagzin is al aangepast:  wandel een uur per dag en 7 dagen per week, maar wordt binnenkort verhoogd naar:  wandel intensief een uur per dag  en 7 dagen per week.
 
Om een indicatie te hebben wie te dik (of te dun) is zijn er kengetallen ontwikkeld zoals de BMI (body mass index). Zie ook www.overgewicht.nl.
Een betere richtlijn voor overgewicht en vetverdeling is de middelomvang: mannen onder de 94 en vrouwen onder de 80 cm. Let op, het zijn richtlijnen, je moet ook rekening houden met gespierdheid, lichaamsbouw, afkomst, leeftijd, etc.
Risicovet stapelt zich bij voorkeur rond het middel op, eigenlijk in de buikholte om de organen heen.
Een andere belangrijke factor in deze blijft hoe je je erbij voelt!
 
Uit diverse reacties blijkt dat er behoefte bestaat aan bewegingsmogelijkheden in relatie tot gewichtbeheersing.
Hiervoor is Nordic Walking uitermate geschikt.
Als je gaat wandelen verbrand je bij een stevig tempo 240 kcal per uur. Bij Nordic Walking kan dat bij toepassing van de juiste techniek oplopen tot 400 kcal per uur.
 
NW is een zogenaamde “Total work-out”, dit betekent:
  1. je gebruikt tot 90 % van al je spieren, dit zijn er 600!
  2. Door het gebruik van de stokken nemen je armen/schouders zo’n 8 tot zelfs 15 kg over van je heupen/benen, wat minder belasting geeft op de gewrichten
  3. Door de juiste krachtenverdeling weinig blessures
  4. Door het gebruik van meer spieren wordt je basis energie huishouding positief beïnvloed en heeft de gewichtsbeheersing een meer blijvend karakter.
  5. Bij een goede basistechniek kunnen diverse al dan niet intensieve elementen toegevoegd worden voor de sportievere Nordic wandelaar
  6. Werkt bevorderend voor de motoriek, coördinatie- en reactievermogen
 Daarnaast is het samen lekker buiten bezig zijn geestverruimend en stimulerend en worden de sociale betrekkingen verbeterd.
Naast het bewegen is het ook van belang de motivatie tot gewichtsbeheersing te coachen. Dit kan door een balans te zoeken naar bewegingspatroon en eetpatroon, ofwel hoeveel verbrand ik en hoeveel eet ik. Hierbij geldt o.a. als richtlijn: maximaal 500 kcal minder eten om af te vallen! Te weinig eten en op verkeerde tijdstippen geeft juist een averechts effect!
In persoonlijke gesprekken kan worden achterhaald wat de aanleiding of oorzaak tot te veel of te weinig eten kan zijn. Hiervoor kunnen ook oplossingen geboden worden middels gesprekken met een ervaren consulent.
 
Wat betekent dit alles voor de atleten en hun familie van Atledo?
 
Mijn voorstel is in april / mei 2008 een inventarisatie te houden of er voldoende belangstelling bestaat om middels wandelen of Nordic Walking de conditie te verbeteren en al dan niet af te vallen of juist bij te willen komen.
Dit noemen we Weight Walking: Nordic Walking in aangepast tempo aangevuld met eenvoudige spierversterkende oefeningen en personal coaching.
 
Daarnaast zal er ook gekeken worden of er belangstelling is voor Nordic Atletics:
Nordic Walking met versnellingen, huppelpassen, joggen, springen, krachttraining. Deze vorm kan ook gezien worden als een training voor wedstrijdlopers die terugkomen van een blessure maar ook als hersteltraining na een intensieve wedstrijd. Of als afwisseling op de regulaire wekelijkse training.
 
Het “gewone” Nordic wandelen blijft natuurlijk gewoon doorgaan.
Afgelopen najaar was dit aangevuld met twee keer zes extra Technieklessen waar zo’n 20 Nordic Walkers enthousiast aan deel genomen hebben; mogelijk gaan we deze technieklessen, al dan niet samen met opstappers van het voorjaar  herhalen.
 
Ook Easy Walking, dit is Nordic Walking voor mensen met een beperking, zoals reuma of astma, zal in de lente weer opgestart worden bij voldoende deelname.
 
Last but not least: SKIKEN!!
Skiken is de zomertraining voor de cross-country langlaufer. Het is een Total work-out, zeer geschikt voor atleten die middels een gelijkmatige beweging toch stevig willen trainen. Het is met name een goed alternatief voor geblesseerde atleten, die toch hun conditie vast willen houden en/of verbeteren.
Hiervoor zal ik regelmatig op de baan komen met de skikes en laten zien hoe het gaat; ook worden binnenkort clinics georganiseerd voor belangstellenden om aansluitend lessen te kunnen volgen. De skikes kunnen dan worden gehuurd.
 
Zoals u leest volop positieve plannen voor 2008 met Nordic Sports!
  
Met vriendelijke sportgroeten,
  
Gert Vermeulen
www.nordicwalkingdongen.eu
 
……………….en bij vragen: bel naar 0162-310713 of email naar gert.vermeulen@home.nl.